Zoeken in deze blog

woensdag 9 november 2011

06/11/11 Brighton & Hove Albion FC 2 - 0 Barnsley FC (Amex Stadium - 19.841 Toeschouwers)


















Ondanks een benevelde situatie gisterenavond na de pub kroop ik vandaag vroeg uit de veren om de trein naar Brighton te nemen. Ik had al enkele malen beloofd aan Danny van “European Football Weekends” om de trip te zullen maken maar zoals gewoonlijk kwam er steeds wel iets tussen. Het was enkel uitstel van executie want dankzij de kalender verschuiving naar zondag kon ik dan eindelijk de seasiders gaan bezoeken. Nu had Danny zijn ouders op bezoek en kon hij onmogelijk met mij afspreken maar ik mocht wel zijn abo gebruiken. Thanks again mate, next game we meet is on my account!

Ik was wat vroeger vertrokken omdat ik ook nog even de wereldberoemde Brighton Pier en beach wilde zien + bijhorende straatjes. Wie herinnert er zich trouwens niet de Quadrophenia film met in de hoofdrol Sting waar mods en rockers al vechtende door de straten van Brighton liepen. De treinreis verliep uitermate vlot, ik genoot van een frisse, mooie, zonnige ochtendwandeling langs de dijk vooraleer ik was afgesproken met Quinners, Danny’s goede vriend die zijn abo voor mij had en die me voor de rest van de dag me mee op sleeptouw nam.

Jammer dat ik de Whitdean niet meer heb gezien maar als ik iedereen mag en moet geloven is het nieuwe AMEX Stadium een pareltje en een hele vooruitgang voor de seagulls. En het stadion mag best gezien worden, vooral de hoofdtribune was een pareltje voor het oog. Voor de rest met alle moderne faciliteiten die je in elke nieuwe sporttempel vindt. Ikzelf zat achter doel in de North Stand, waar de meest fanatiek fans zich bevonden.

De wedstrijd begon met een minuut stilte voor “Armistice Day”, te vergelijken met onze Wapenstilstand waar de slachtoffers van de oorlog worden herdacht. Tegenstander voor vandaag waren de Northerners uit Barnsley waar toch wel menig Antwerp fans connecties mee hebben. Ze speelden in elk geval in mooie rood-witte uitrustingen ;-) Het bezoekende contingent bestond trouwens uit 840 fans.

De thuisclub begon het best aan de wedstrijd maar Barnsley kwam stilaan mee in de wedstrijd. Links en rechts wat corners en een bal op de lat voor de bezoekers tot net voor rust toen de thuisploeg de 1-0 lukte. Grote vreugde in de tribune want het was blijkbaar even geleden dat de seasiders nog een goal was gelukt in hun laatste wedstrijden.

De tweede helft was een kopie van de eerste, veel goede wil maar hoogstaand was het zeker allemaal niet. Brighton verdubbelde wel de score in de twee helft, wel verdiend want Barnsley wilde wel maar kon eigenlijk niet. Laten we zeggen dat Barnsley een verdienstelijke match heeft gespeeld maar dat (mijn inziens) de thuisclub verdiend had gewonnen.

Na de wedstrijd nog even in het stadion blijven hangen en dan terug richting Brighton station voor mijn retourtje naar Londen. Ondanks het een lange dag was, ben ik blij eindelijk eens glimp te hebben bewonderd van Brighton stad en van de seagulls. Jammer dat Danny bezet was maar dan zullen we vroeg of laat wel eens afspreken bij Lewes FC!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hello Pat, is the ground on the top real? I'd never seen before, please let me know where is it.
Thanks

Pat zei

It was real for sure but in the Nineties they replaced the 2 stands behind the goals. The other 2 are still there