Zoeken in deze blog

zondag 1 mei 2011

01/05/11 RB Differdange 03 0 - 3 CS Fola Esch (Stade Du Thillenberg - 800 Toeschouwers)



















Het moet van de wedstrijd tussen het Luxemburgse nationale elftal en onzer Royal Antwerp FC (op YB Diekirch, dinsdag 20 januari 2001) geweest zijn dat ik nog in dit prachtige landje voet aan/in land had gezet. Daarvoor had ik ook wel eens Luxemburg v België en Luxemburg v Duitsland gezien maar dat is echt wel lang geleden en spraken die tijden de dieren er nog volgens mij.

Via enkele groundhopping sites had ik het stadionnetje van Differdange al gespot als zijnde heel mooi en toen goede collega Joris van “Doing The 116” me zei dat ze hiervan een deel of helemaal gingen slopen wegens er een stuk grond ligt op eigendom van een aanpalende fabriek. Zo kwam mijn gedachte in een enorme stroomversnelling om dit pareltje nog snel mee op de teller te zetten.

Differdange krijgt effectief een nieuw complex met 3 velden, waarvan één uitgerust met een grote tribune al weet ik niet hoe letterlijk je “groot” moet nemen in Luxemburg. De bouwwerken starten eerstdaags en zou klaar moeten zijn voor competitievoebal in 2012.

Na enkele omwegen langs het stadionnetje van Arlon en enkele andere Luxemburgse eerste klassers (zie photoshoots onder dit verslag) kwam ik mooi op tijd aan bij het Stade du Thillenberg. Langs buiten zag het er al leuk uit en binnenin was dit echt wel een juweeltje, prachtig. Oude tribunetjes in verval, het zou wel een achterneefje van onze eigen trots de Bosuil kunnen zijn. Ik voelde me er alleszins thuis. Na de nodige kiekjes nam ik dan ook genoegen in een lekker schijnend zonnetje, zittend op de staanplaatsen op een oud stuk beton, klaar voor een pot voetbal op een slecht onderhouden grasmat met scheve lijnen getrokken zoals bij ons in het cafévoetbal. Het leven kan toch mooi zijn soms!

Ik had helemaal geen gedacht welk niveau ik moest verwachten, clubs stonden respectievelijk 3de en 5de in het klassement. Maar de 5de, de bezoekers uit Esch waren duidelijk de betere en met een penalty in elke helft (pinanti is pinanti) en nog een doelpunt dat ik miste wegens ik weer ergens foto’s aan het trekken was stond de einduitslag van 0-3 op het bord. Meer als verdiende overwinning. Het niveau kan je vergelijken met onze 2de of 3 de klasse, enkele technisch goede spelers en enkele die er precies bijliepen om aan 11 man te geraken.

Al bij al een heerlijk dagje uit gehad, Luxemburg was en is zeker nog eens bezoekje waard. Misschien Luxembourg stad nog eens in combinatie met een wedstrijd in Duitsland of Frankrijk of de derby tussen Jeunesse d’Esch en Fola Esch maar dat zullen we tegen dan wel uitzoeken.

Geen opmerkingen: